ביקורטרו: מורטל קומבט 1 ומורטל קומבט 2 (מחשב)

פורסם באתר הישן של n00b ובנוסטלגיה ולתמיד (עם כמה שינויים קלים). הביקורות מתייחסות לגרסאות המחשב שהן די דומות לגרסת הארקייד.

מורטל קומבט 1

מורטל קומבט הוא משחק מצוין בפני עצמו ולמרות זאת,אנשים רבים יזכרו אותו דווקא בשל האלימות הקשה שהיתה בו. הורים איימו להחרים את המשחק. בגירסת הסופר נינטנדו המשחק יצא ללא דם והוחלף ב"זעה". גרסת המגה דרייב לא צונזרה בצורה הזו והיו בה גם את התנועות הסופיות, ה-Fatalities .

לקול תרועתם של שחקנים רבים, גם גירסת הפיסי שוחררה עם כל רמת האלימות של המקור. היום ,כמובן, אף אחד כבר לא מתרגש ממשחקים כאלו למרות שנראה שבכל גרסה חדשה של מורטל קומבט (לפי השמועות מורטל קומבט 12 אמור לצאת כבר השנה, ב-2023) נראה שהיוצרים מוצאים דרכים יותר ויותר יצירתיות לשפוך דם ואיברים פנימיים.

בכל אופן,  במורטל קומבט 1 אתם משחקים בתור אחד משבעה לוחמים שמוזמנים להילחם בטורניר שהנצחון בו מקנה "זכות קיום". קצת לא ברור, אבל לפי סרט הקולנוע שיצא בזמנו,  כדור הארץ היה אמור להיות מושמד ע"י מארגני התחרות , אלא אם כן מישהו ינצח בטורניר ויצליח להביס את המנהיג שאנג צ'ונג –(Shang Tsung)

כמו ברוב משחקי המכות משנות התשעים, הקרבות מתרחשים במבנה של אחד על אחד , במספר מקסימלי של שלושה סיבוביים. יש המון תנועות במשחק וניתן לשלב בין בעיטות ואגרופים.

חלק מהתנועות הן תנועות "רגילות" (ירי של כל מיני כדורי אנרגיה), אבל יש גם כאלו שמכילות אלימות קצת יותר רצינית, כמו למשל בעיטה לאזור…אה… המפשעה (!) של היריב (עובד רק על הזכרים כמובן).

חוץ מהתנועות במהלך הקרב, הסידרה גם מפורסמת בסידרת התנועות הסופניות Fatality. בעזרת התנועות האלו אתם יכולים להרוג את היריב בצורות אלימות במיוחד הכוללות בעיקר כריתות איברים פנימיים וחיצוניים (לב,ראש… ). זה נראה אפילו די ריאליסטי, למרות המראה המפוקסל של המשחק.

הגראפיקה במשחק ראויה לציון, קודם כל היא כמעט תואמת למקור, כל הלוחמים נדגמו למחשב , ונוצרו מעין דמויות מצולמות עם תנועות גוף ריאליסטיות מאוד. המשחק עשה בזמנו שימוש די נדיר ברקעים אחוריים, ולכן כדי להנות מהגרפיקה בכל תפאורתה הייתם חייבים מחשב 486

למרבה הצער במחשבים של אז לא היה אפשר להשתמש בפסי סריקה (Scanlines). במקור הפסים השחורים האופקיים האלו בין שורת צבע לשורת צבע חיפו על הרזולוציה הנמוכה של המסכים באולמות, ויצרו תחושה של שהפיקסלים לא קיימים . התוצאה היא מראה מפוקסל יחסית, אם כי לא כל כך נוראי על מסך 14 או 15 אינץ של פעם…

איכות האפקטים הקוליים (כולל הקריין) דומה למדי לזו של גרסת הארקייד למעט העובדה שבגרסת הדיסקטים המוזיקה עובדה מחדש לגרסאות MIDI נחתות יותר. רק בגרסת ה-CD שמרו על המוזיקה המקורית.

מצד שלישי אם לא שיחקתם בגרסת הארקייד, לא בטוח שהייתם שמים לב.

אחרי כל הסקירה הזו, אני מגיע לחלק שבטח יעניין את רובכם, האם המשחק מהנה גם היום?

קצת קשה לענות על זה: מורטל קומבט יצא לפני יותר מ-20 שנה, ב-1992!  הריאליזם היחסי יחד עם האלימות הפכה את המשחק למשהו שונה לחלוטין מהסדרה היריבה, Street Fighter 2.

אני באופן אישי התמכרתי לסדרה. הדמויות והתנועות (לב המשחק) היו ללא ספק בלתי נשכחות ,בעיקר משום שכל דמות שונה מאוד מהאחרת. ביחד עם התנועות המיוחדות והסרטים כל דמות קיבלה אישיות בפני עצמה, ואז זה לא ממש היה דבר מובן מאליו.

חיסרון בולט שאי אפשר להתעלם ממנו הוא העובדה שבמשחק יש רק 7 לוחמים שחיקים, מספר כמעט מגוחך אם מסתכלים על משחק המכות של היום.

כמו כן, חלק מהתנועות הסופניות ממש קשות לביצוע, והן כוללות שילובי מקשים שמעולם לא הייתם חושבים עליהם… אני פחות יודע איך זה עובד היום, אבל אני לא אתפלא אם במורטל קומבט 1 השילובים הם בין הכי מעצבנים בכל הסדרה…

מורטל קומבט 2

לאור הפופלאריות העצומה של מורטל קומבט הראשון היה ברור שההמשך הוא רק שאלה של זמן. בשנת 93' מורטל קומבט 2 יצא לאולמות הארקייד,אבל לPC הוא הגיע רק אחרי שנתים.ההמתנה היתה משתלמת משום שמדובר באחת הגירסאות היותר מוצלחות למכשירים הביתים, אפילו אם משחקים עם המקלדת (ולא היה אז כל כך פשוט למצוא ג'ויסטיק עם כל כך הרבה כפתורים…).

במרכז הסיפור נמצא שוב שאנג צ'ונג, נציג ה"עולם החיצון" אשר הפסיד בטוריניר הקודם ומצליח לשכנע את שאו קאן שיתן לו עוד הזדמנות לחסל את אנשי כדור הארץ. לא רק ששאנג צ'ונג זוכה למבוקשו,הוא אף מקבל את היכולת להפוך לכל דמות אחרת ולגרסה צעירה של עצמו (מה שמזמן כמה בדיחות צבאיות על צ'ונג…)

ריידן, נציג כדור הארץ מוזמן לאסוף את לוחמיו ולנסות למנוע את האסון. כל דמות משתייכת לאחד משני הצבאות,אבל במשחק עצמו כמובן שאין לכך שום חשיבות משום שכולם נלחמים נגד כולם והבוסים זהים (גם ל"רעים" יש סיבות להתמרד נגד הצד שלהם).

אם העלילה והרקעים של הדמויות מעניינים אתכם, אפשר לראות אותם לפני שהמשחק מתחיל ושני סרטי הקולנוע מספרים סיפור די דומה.

אז מה בעצם השתנה? ישנם הרבה לוחמים חדשים (באראקא,קיטינה),  כאלו שחזרו (סאב זירו,סקורפיון) וכמה שלא (סוניה). בסך הכל יש בערך פי שנים יותר לוחמים הפעם וגם לדמויות הותיקות יש מספר מהלכים חדשים.

כמובן שמה שמעניין את רובינו אלו התנועות הסופיות,וכאן יש מספר שיפורים מהותים.קודם כל,לכל דמות יש הפעם שתי תנועות סופניות ולחלקן גם שלוש. (לא כולל זריקה לבור או לחומצה על פי המסך בו נמצאים).

התוספת הראשונה בגזרה הזו היא תנועת ה- Babality שאם מבצעים אותה בצורה נכונה דמות היריב הופכת לתינוק. השניה הוא הFriendship שבו דמות היריב מקבלת מתנה… שני הסוגים האלו זהים אצל כל הלוחמים,אבל דרך הביצוע שונה ואני זוכר את החברים שלי יושבים ומנסים את הBabality במשך שעות על כל הלוחמים השונים.

הגראפיקה השתפרה והיא נראית יותר "נקיה", אבל לדעתי דווקא הרקעים זכו לשיפור הכי בולט עם מספר רמות עומק. המוזיקה מושקעת מעט יותר והייתי אומר שהיא מעט יותר קודרת.

בסך הכל לא מדובר בהבדל של שמים וארץ בין שני המשחקים ואף אחד לא ניסה להמציא את הנוסחה מחדש ,אבל נראה שהפעם Midway הצליחו להגיע לאיזון המבחר המתאים של לוחמים, דמויות ותנועות. איזון שהמשחק השלישי בסידרה והרבה מאוד משחקי מכות חדשים לא הצליחו להגיע אליו לדעתי.

אין לי הרבה מה להוסיף,מורטל קומבט II נחשב לדעת רבים לטוב ביותר בטרילוגיה המקורית , ובצדק.

מורטל קומבט 3 ומורטל קומבט טרילוג'י

מורטל קומבט 3 הוא המשחק הפחות אהוב עלי מבין השלושה וזה ששיחקתי בו הרבה פחות למרות שהוא היחיד שממש קניתי : לדעתי ניסו כאן ללכת קצת יותר מדי בגדול , להוסיף תנועות סופניות שבהן הדמויות הופכות לחיות ולהביא ארסנל של דמויות רובוטיות ומשונות. לדעתי התוצאה הסופית היא משחק די מבולגן שהולך לאיבוד בין כל התנועות והדמויות שהוא מציג.

גם הקטע שאפשר להעיף את היריב לזירה אחרת ולהמשיך את הקרב שם ממצה את עצמו אחרי שתי דקות.

בזמנו יצאה לארקייד ולקונסולות גרסה משופרת בשם Ultimate Mortal Kombat 3 שלא יצאה למחשב.

כן יצאה למחשב  גרסה של Mortal Kombat Trilogy שלמעשה מאחדת את כל הלוחמים מהטרילוגיה המקורית אל תוך משחק אחד. זו הגרסה היחידה שלא שיחקתי בה בכלל, אבל לפי ויקיפדיה היא ידועה ברמה הקשוחה של המחשב ברמות הקשות שחוסם מאוד בקלות כמעט כל תנועה של השחקן, משהו שגם שני משחקי מורטל קומבט המקוריים היו ידועים בו מתוך כוונה להקשות על שחקנים שכבר הצליחו לנצח בכמה תורות נגד המחשב.

איפה אפשר לרכוש את המשחק?

למרבה הצער את האוסף המקורי שכלל את גרסאות הארקייד אי אפשר יותר לרכוש בסטים (יכול להיות שאפשר דרך אתרים שמוכרים מפתחות, אבל אני לא ממליץ על זה).

כן אפשר לרכוש את גרסאות הדוס ב-GOG. מדובר כאן בגרסאות ה-CD, כך שלפחות מהבחינה הזו אנחנו מקבלים את הגרסאות הכי טובות שאפשר. חשוב לציין שמורטל קומבט 2 בכל מקרה מוגבל ל-MIDI והאמולציה של כרטיסי קול משופרים (כמו ה-MT-32) דורשת את קבצי הביוס המקוריים שלא כלולים ביחד עם המשחק.

קישור לרכישת המשחק

One comment

  1. QttP

    תודה על הביקורת המושקעת 🙂

    האמת היא שדווקא בMK1 צירופי המקשים למהלכים ולפינישים הם הכי פשוטים בסדרה… זה הלך והסתבך עד ל MK3/UMK3/MKT. אחרי זה קצת חזר לשפיות.

    לגבי מוזיקה בMK2, זה באמת חבל שזה רק MIDI, ולא מוזיקה דיגיטלית כמו בארקייד. בכל מקרה MT32 לא ממש עדיף על General MIDI שנתמך "מהקופסא" ע"י DOSBOX.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

דילוג לתוכן