להנגיש את הג’ויסטיק

להנגיש את הג’ויסטיק

נושא הנגישות באינטרנט ובעולם המחשוב בכלל עולה מפעם לפעם לתודעת הציבור , אבל הנושא בדרך כלל לא מתחבר עם משחקי מחשב. רוב המשחקים היום דורשים שימוש נרחב במקלדת, עכבר או שהם פשוט זזים מהר מדי ודורשים ראייה חדה, במיוחד ברזולוציות הגבוהות של היום.

הישועה מגיעה דווקא מכיוון המשחקים הפשוטים יותר. למעשה, משחקי הוידאו הראשונים היו יחסית נגישים יותר מכיוון שלא נעשה שימוש נרחב בצבע. גם עיוורי צבעים יכולים לשחק באסטרואידים (משחק שחור לבן) בקלות, אבל כיום קיימת גם תופעה נרחבת של משחקים מוסיקליים או קוליים שיכולים להיות מופעלים על ידי אנשים בעלי בעיות ראיה קשות, במשחק פינגר פאניק למשל יש למצוא את הפורץ בשדה של 5 על 5 באמצעות החיצים בלבד. ישנם אפילו משחק ספורט בסגנון : מירוץ המכוניות מאך 1 מאפשר לשחקן להתחרות במרוץ על ידי השמעת ההד החוזר מקירות המסלול, ( חבל רק שקולות המנוע כל כך מעצבנים). משחק אחר בשם in the pit צבר פופולאריות על האקס בוקס 360 , ומסתבר שהתופעה תוקפת אפילו את המיינסטרים, ניתן לקרוא עליו כאן. יש כאלו שמנסים להנגיש משחקים מסחריים באמצעות התאמתם לפקודות קוליות בלבד, ככה למשל עושים את זה על קוויק, למרות שעם המורכבות של המבוכים שם זה נראה לי פשוט קצת יותר מדי.. למען האמת קיימים אינספור משחקים קוליים, והאתר המצוין AudioGames מרכז את כולם.

הנה דוגמה חיה למשחק בסיס ביותר שבו יש לתפוס את הכדור הנופל באמצעות הקולות שהוא משמיע :

גישה נוספת מיועדת עבור שחקנים מוגבלים בתנועה שיכולים לשחק באמצעות אמצעי קלט אחד בלבד. כתבתי אמצעי קלט מכיוון שלא מדובר בהכרח בכפתור, אלא אפשר, למשל, להשתמש במכשור המזהה מצמוצים או תנועות עינים. משחקי יריות פשוטים למשל, יכולים להזיז את הכוונת אוטומטית כאשר השחקן רק לוחץ על הכפתור בזמן המתאים :

למרות שהישום הפשוט ביותר הוא במשחקי ארקייד בסיסים, הרי שבעזרת מעט מחשבה אפשר להפיק הרבה יותר מכפתור אחד. למשל, במשחק הפלאש “ברנסטון והמכונה האבודה” לחיצה קצרה ושחרור גורמת לדמות להסתובב או לבצע פעולה, ולחיצה ארוכה גורמת לה ללכת בכיוון הרצוי. העיקרון הזה שימוש מאוד גם בתפריטים שבהם לחיצה קצרה בוחרת באפשרות מסוימת , ולחיצה ארוכה בוררת בין האפשרויות.

האתר המקצועי ביותר למשחקים כאלו הוא One Switch.  למרבה הצער , חלק מהמשחקים האלו קשים למדי ואינם מתחשבים בעובדה שקצב התגובה והרפלקסים של שחקנים מוגבלים הם איטים יחסית, גם כשמדובר במקש אחד בלבד. קיימות אמנם תוכנות שונות היכולות להאט את המשחק, אך בדרך כלל התנועה הופכת להרבה פחות חלקה, וההנאה נפגעת. יתכן שאחת הסיבות לכך היא שהמתכנתים אינם מוגבלים בעצמם (חוץ מבעיות בפרק כף היד אולי..) , ולא מכירים את ההרגשה.

והערה אחרונה לגבי משחקים הנגישים לחרשים : למעשה כמעט כל משחק אשר מכיל טקסט הינו כזה, ולמרבה המזל, רוב המשחקים עדיין תומכים בהצגת כתוביות גם כאשר כל המשחק מלווה בפסקול מוקלט. הבעיה היא שלפעמיים ,דווקא בזמן קטעי המעבר, הכתוביות נעלמות על מנת שלא לעכב את זרימת הוידאו, אך ברוב המקרים חיפוש קצר בגוגל יאפשר למצוא את כל התסריט.

לסיכום, אשמח מאוד לשמוע את דעתכם, כרגע אין בn00b הרבה משחקים נגישים, אך כמו שראיתם, לא חסרים כאלו, ואלו בדיוק המשחקים שבשבילם יועד האתר מהתחלה : קטנים, פשוטים, קלים ללמידה וממכרים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.