כל מה שאנחנו יודעים על ה-PlayStation Classic

עדכון מעניין 

על פי דיווח חדש , מסתבר שתשעה משחקים יגיעו בגרסאות ה-PAL שלהם בכל הגרסאות של הקונסולה. PAL היא שיטת השידור שהייתה בעבר מותאמת לאירופה (ובתוכה ישראל) ועבדה ב-50 הרץ במקום ב-60 הרץ. במשחקי וידאו, זה התבטא בהאטה של 15% ובתופעות אחרות כמו למשל פסים שחורים. ההחלטה של סוני נראית תמוהה לאור העובדה שאפילו הגרסאות האירופאיות של ה-SNES וה-NES קלאסיק השתמשו בגרסאות ה-NTSC האמריקאיות על מנת לספק את חווית המשחק הטובה ביותר, גם אם זה אומר שהמשחקים היו באנגלית בלבד.

לא ברור למה סוני עשתה את זה, אבל זו ללא ספק החלטה תמוהה שתפגע בעיקר במי ששיחק בגרסאות האמריקאיות על טלווזיות מולטי סיסטם ורגיל לתזמון מסוים עם השלט (מי אמר טקן 3?). זה המקום לציין שלמרות שהייבוא הרשמי לארץ היה בגרסת ה-PAL ורוב המשחקים התאימו לשיטה זו, לא מעט חנויות החליטו לייבא דווקא את הגרסה האמריקאית בדיוק בגלל הבעיתיות של הקונסולה האירופאית.

הפוסט המקורי

למרות שהיה ברור שזו רק שאלה של זמן עד שגם סוני תציג קונסולת רטרו, ההכרזה הגיעה יחסית מוקדם ולפי כל הסימנים נוכל ליהנות מגרסת המיני של סוני כבר בשלושה בדצמבר במחיר של 99$ (או 90 פאונד שזה בערך 15$ דולר יותר).

לא מעט אנשים התרעמו כשהסתבר שלצד משחקים קלאסים כמו פיינל פנטזי 7 או מטאל גיר, הרבה מאוד קלאסיקות כמו קראש בנדיקוט או אפילו ספיירו לא מצאו את דרכם למרות שהם נחשבים למותגים חזקים של הקונסולה המקורית. אפשר להבין למה סוני לא רוצה שמשחקים שכבר עשו להם רימאסטרים "יבזבזו" את המקום של משחקים שאין להם גרסאות כאלו, אבל יש עדיין לא מעט משחקים שחסרים בקטלוג, לדוגמה :

Chrono Cross

Silent Hill

כמעט כל משחק בסדרת טוני הוק (למרות שכמעט שום קונסולה קלאסית לא כוללת משחקי מותג חיצוני בגלל זכויות יוצרים ושות')

Tomb Raider

Tomba

Mega Man Legends

Driver

Legacy of Kain

Ape Escape (משחק שלמעשה אי אפשר להפעיל בלי הדואל שוק).

Technu

ועוד ועוד

במקום זאת, סוני כללה כמה משחקים אזוטריים יחסית כמו פאזל פייטר 2, Intelligent Qube ו- Mr Driller. אין שום דבר רע במשחקים האלו, אבל הם לא בדיוק מה שרוב האנשים חושבים עליהם כשהם נזכרים בתחנת המשחקים של סוני…

בגרסה היפנית יש מספר משחקים אקסלוסיבים לה, אבל אני חושש שמכיוון שרובם משחקי תפקידים, הם לא יהיו מאוד שימושים עבור מי שלא יודע יפנית…

איך כל זה יעבוד מבחינה טכנית?

לפני כמה ימים הסתבר שגרסת המיני תרוץ על האמולטור PCSX שמבוסס על קוד פתוח. לא יצא לי לבדוק אותו, אבל הוא אמור להיות די טוב. הרבה אנשים חושבים שזה מוזר ואפילו אירוני משהו, אבל בשורה התחתונה, רוב האמולטורים נוצרים בעיקר למטרות שימור ואתגר טכנולוגי (למעשה רוב האמולטורים מהדור של ה-PS1 והלאה דורשים קבצי ביוס בשביל להתחיל בכלל לעבוד).

עדכון : Digital Foundry שמתמחים בניתוח ביצועים טכניים של משחקים בדקו את האמולציה באופן מדוקדק ומצאו המון גליצ'ים ואי דיוקים בתמונה ובצליל. תוכלו לראות את הסרטון כאן (שימו לב שהאורך שלו הוא 25 דקות).

מבחינת הכפתורים, כפתור ה-RESET יתפקד ככפתור שיחזיר אותנו למסך בחירת המשחקים וכפתור ה-EJECT ישמש במשחקים שבהם צריך להחליף דיסקים. המגש העליון של הדיסקים מן הסתם לא ייפתח ואל תנסו להכניס כרטיסי זיכרון לתוך החריצים שלא באמת קיימים שם…

עוד טאצ' חמוד יהיה חריץ ההרחבה בחלק האחורי של הקונסולה. גם הוא מן הסתם לא יהיה שימושי במיוחד, אבל הוא מראה עד כמה סוני קפדנית גם בפרטים הקטנים ביותר.

אופציות נוספות

על פי אתרים שקיבלו גרסאות מוקדמות : מבחינת תכונות נוספות, הקונסולה של סוני תהיה בסיסית להחריד : המשחקים ירוצו בפורמט המקורי בלי האופציה לעשות זום על חשבון הפינות, משהו שכמעט כל אוסף קלאסי היום מכיל אותו, וכנראה שגם לא יהיו רקעים.  וכמו אצל נינטנדו, המשימה הראשונה שלכם היא למצוא מטען פנוי או את יציאת ה-USB עם אספקת חשמל בטלווזיה שלכם…

כל זה אומר שהמשחקים כנראה לא ייראו טוב במיוחד, אף על פי שבפועל יהיה סוג של Scaling בסיסי בשביל שהמשחקים לא ייראו מרוחים מדי על טלוויזיות HD. כמובן שכל זה תקף בעיקר למשחקי תלת ממד ומשחקים דו מימדיים כמו ריימן נראים לא רע בכלל לפי הההתרשמויות המוקדמות.

מה שכן יהיה זו אפשרות להמשיך כל משחק מהנקודה האחרונה גם אם התחלתם בינתיים משחק אחר, אבל אי אפשר לבצע את הטריק של הרצה אחורה כמו ב-Snes Mini. כמו כן, כנראה שגם כן לא יהיה אפשר לחזור למסך הבית בלי ללחוץ על כפתור ה-Reset הפיזי (למרות שאצל נינטנדו אפשר לפתור את זה באמצעות חיבור של שלט Wii קלאסיק ישן שיש לו גם כפתור קיצור למסך בית).

ואם כבר כפתורים פיזיים,  כנראה שלא תהיה אופציה לחבר שלטים חלופיים למרות שהרפליקות כאן דווקא כן מתחברות ב-USB, מה שעשוי לעצבן את מי שלא יכול לראות את עצמו משחק בלי הסטיקים האנלוגיים, במיוחד כשסוני כללה משחקים שכן משתמשים בתכונה הזו. מצד שני,  זה נשמע כמו אתגר פשוט למדי לקהילת ה-Hacking…

האם יש חלופות מודרניות?

האמת שיש. קונסולה בשם Polymega מבטיחה להריץ משחקי Playstation ישירות מהקופסה, אבל היא תעלה לכם לפחות 250$ בלי מודלים נוספים של קלטות ובלי אופציה לשחק משחקים מקבצים (ISO). אפשר רק לקוות שקורא הדיסקים יהיה אמין יותר מזה של הקונסולה המקורית ושהדיסקים שלכם ישרדו את מבחן הזמן.

בנוסף, יש עזרים שממירים את הפורמט האנלוגי של ה-Scart או הבננות לפורמט HD ב-PS1 ו-2 המקוריים, אך בתחום הזה האיכות תלויה מאוד במה שיש מתחת לפלסטיק, ומתאם טוב יכול אף הוא לעלות לא מעט.

עוד אופציה חביבה היא לשלוף או לקנות PS3 בזול ולשחק עליו משחקי PS1 עם האמולטור המובנה, יש כאלו שנשבעים שהתצוגה אפילו יותר טובה משל המשחקים שקונים בחנות של סוני. כל זה לא תקף כמובן ל-PS4 ☹.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.