האם כדאי לפתוח חנות בפייסבוק או באינסטגרם?

האם כדאי לפתוח חנות בפייסבוק או באינסטגרם?

כשכל כך קל למכור מוצרים באינטרנט, הרבה אנשים שואלים את עצמם אם הם בכלל צריכים אתר אינטרנט כדי למכור. יש כמובן את אמזון ואיביי, אבל היום אפשר אפילו לפתוח חנות בפייסבוק בחינם. כל מה שצריך לעשות (לכאורה) זה לקחת קובץ של קטלוג שפייסבוק תומך בו ולחבר אותו אל דף עסקי.

אותו הדבר אפשר גם לעשות עם אינסטגרם, ובניגוד לעבר מדובר בחנות של ממש ולא רק בפוסטים או סטוריס עם מוצרים שמתויגים בהם.

אבל  האם זה באמת מספיק כדי להתחיל למכור? כדי לענות על השאלה הזו, צריך להבין מהם החסרונות והיתרונות של חנות פייסבוק.

כמה זה נוח?

הערה: ההוראות כאן הן הוראות כלליות מאוד שיכולות להשתנות. מומלץ לקרוא את דפי העזרה המעודכנים במרכז העזרה של פייסבוק (או לחפש בגוגל “פתיחת חנות בפייסבוק”)

אם אתם יודעים לנהל עמוד בסיסי בפייסבוק, סביר להניח שתוכלו להקים את החנות די מהר. ההבדל הוא שבניגוד לפתיחת דף, אותה כל אחד יכול לעשות, כדי לפתוח חנות אתם צריכים גם חשבון Business Manager אותו כל אחד יכול לפתוח. החשבון הזה בדרך כלל קשור לפרסום ממומן, ולכן אם כבר הרצתם מסע פרסום, יכול להיות שכבר יש לכם אחד כזה.

כשתפתחו את החנות תעברו למרכז שנקרא Commerce Manager ובו תוכלו לבחור את שיטות המכירה וערוצי המכירה, כמו גם לראות תצוגה מקדימה.

איפה תופיע החנות?

החנויות של פייסבוק מופיעות בדף העסקי, בחשבון אינסטגרם כטאב נפרד  והפריטים יכולים להופיע גם ב-Marketplace (לוחות המכירה של פייסבוק) באופן ממומן בלבד.

יש לשים לב כי מתוך הפרטים של כל פריט חייב להיות קישור חיצוני לדף כלשהו, אפילו אם מדובר רק בקטלוג סטטי  של היצרן או היבואן

מכירת מוצרים בלייב

פורמט ייחודי של פייסבוק ואינסטגרם מאפשר לכם למכור בלייב דרך סטרימינג ופייסבוק גם משתפת פעולה עם מותגים ידועים כדי להפיץ את הפורמט. ככה בערך זה נראה.

איך הלקוחות משלמים לכם?

אם יש לכם חנות עצמאית, אתם בדרך כלל צריכים להתחבר לאיזו שהיא מערכת סליקה שגובה מכם עמלות (ולעיתים גם דמי שימוש חודשיים). אם אתם באמזון או איביי, מערכת הסליקה מבוססת על אשראי או PayPal עם עמלות מעט אחרות.

מערכת הסליקה של פייסבוק לעומת זאת היא מוגבלת מאוד והשוק העיקרי שלה הוא ארה”ב. בינתיים אפילו שם היא לא לגמרי עצמאית, אלא מתבססת על מערכות תשלומים אחרות כמו Shopify Pay. המשמעות היא שאם אתם מתגוררים בישראל (כמו רובינו), מאוד יכול להיות שמערכות הסליקה הזו לא יהיהו רלוונטית עבורכם (קשה להאמין שפייסבוק תשתף פעולה על אפל, paypal או גוגל).

פייסבוק גם גובה עמלות על המשלוח למרות שהיא בעצמה לא מבצעת אותו (המינוח קצת מבלבל).

אפשרות אחרת היא להעביר את הגולש ל Whatsapp עסקי אוMessenger . התשלום יתבצע באופן ידני מולכם.. זו מן הסתם שיטה מאוד מסורבלת ובוטים שמעבדים תשלומים הם עדיין לא עניין נפוץ.

אפשרות אחרת היא פשוט להביא את הגולשים לדף הפריט באתר. זו אופציה קצת פחות נוחה, אבל סביר להניח שהיא הרע במיעוטו.

איך מוסיפים פריטים לחנות?

הוספת הפריטים יכולה לבצע ידנית, באופן אוטומטי למחצה או באופן אוטומטי לחלוטין

שדות החובה כוללים:

1.מזהה הפריט (id)

2. שם הפריט (עד 150 תווים).

3.תיאור טקסט פשוט (ללא תגי HTML) של עד 5,000 תווים

4.זמינות: אחת מהאפשרויות הללו: “במלאי”, “ניתן להזמנה” או אזל מהמלאי”

5.מצב הפריט: חדש, מחודש או משומש

6.מחיר וקוד מטבע באותיות. ניתן להשתמש בנקודות עשרוניות.

7.קישור לדף הפריט (לא חייב להיות בהכרח ניתן למכירה)

8.קישור לתמונה חיצונית של הפריט

9.שם המותג

יש גם לא מעט שדות נוספים שאינם חובה ולא קשורים לאמצעי תשלום חיצוניים כמו למשל תקופת מבצע, צבעים, דוגמאות, פרטי משלוח ועוד.

איך מוסיפים פריטים בפועל?

  • הוספה ידנית באופן ישיר: פשוטה אבל פחות יעילה עבור אוספים גדולים של מוצרים
  • הוספה דרך קובץ CSV / פיד: מתאימה לקטלוגים עם שינויים תכופים (ניתן להגדיר העלאה אוטומטית של פיד או לעלות קובץ מעודכן מדי תקופה)
  • הגדרה דרך פיקסל: דומה לקובץ פיד, אבל דורשת גם אתר חיצוני והפיקסל מתעדכן אוטומטית
  • אינטגרציה עם מערכות נוספות אפשרית למי שכבר יש לו אתר על פלטפורמה מוכרת (לדוגמה, Shopify): העדכון הוא אוטומטית בכל פעם שקטלוג המקורי (או המלאי) מתעדכן
  • עסקים גדולים יכולים לעשות שימוש ב-API, חיבור ישיר עם החנות של פייסבוק ברמת הקוד (פחות רלוונטי אלינו).

אתם יכולים כמובן לקבץ מוצרים ביחד גם אחרי שאתם מעלים אותם.

מראה החנות וכמה שליטה יש לנו עליו

מראה החנות תלוי בשני גורמים:

1.המבנה שפייסבוק קובעת ויכול להשתנות בכל פעם שהיא מעצבת מחדש את העמודים העסקיים (יכול לקרות גם באינסטגרם, אבל שם השינויים יהיו מינוריים בגלל האופי של האפליקציה).

2.התבנית של החנות: לפייסבוק אין המון תבניות, אך ניתן לשלוט בצבע הקישורים, צבע הטקסט וסגנון הכפתורים. כל אוסף שתבנו יכול גם להפוך לדף בפני עצמו.

בכל מקרה, השליטה שלכם באספקט הזה היא מוגבלת. היתרון הוא שאתם לא צריכים לדאוג לשום דבר טכני והחנות תתפקד מצוין גם במובייל.

דוחות

דוחות נתוני השימוש בחנות יהיו מוכרים למי שרגיל לצפות בביצועים של דף הפייסבוק שלו. מלבד “גילוי” (איך הגולשים מגיעים לחנות), תוכלו גם לראות כיצד אתם מצליחים למכור את המוצרים שלכם בלייב. במידה ויש לכם פיקסל פייסבוק באתר, תוכלו גם לראות נתונים משם.

כמה קל לקדם את החנות אורגנית ובאופן ממומן?

דפי פייסבוק בדרך כלל קשה יותר לקדם באופן אורגני מכיוון שאין לנו שליטה על המבנה שלהם ובטח לא על הקוד. הם עולים בעיקר כתגובה לשאילתה ממותגת. כלומר, סביר להניח שאם אנשים מכירים את החנות שלכם ואין לכם אתר מכירות אחר (או שהקידום האורגני שלו ממש גרוע), הם ימצאו את העמוד שלה בפייסבוק או באינסטגרם (אם הם יחפשו בסמארטפון).

מהבחינה הזו החנות נחותה באופן ברור מאתר אינטרנט.

 אם אנחנו מדברים על קידום ממומן בתוך פייסבוק, קל מאוד ליצור מודעה שתציג פריטים מתוך החנות, אבל מצד שני גם קל מאוד ליצור מודעה שתשאב פריטים שהגולש ראה באתר רגיל אם הטמעתם שם את הפיקסל.

בכל מקרה, כמו שאר המודעות, הן מוצגות כחלק מהפיד של הגולש על תחומי עניין, על אינטראקציות כלליות בפייסבוק או אינטראקציות שביצע אתכם בעבר.

אם נשווה את המודעות האלו למערכת המתחרה של Google Shopping, הרי שם המודעות קשורות לפעולת החיפוש הישירה של המשתמש עצמו והן גם מופיעות במקום בולט בראש תוצאות החיפוש. מצד שני, שם אין אפשרות להעלות מוצרים ללא אתר אמיתי וחיבור שלו ל-Merchant Center.

תיוג של מוצרים

בחנויות החדשות של פייסבוק ניתן לתייג מוצרים גם בפייסבוק וגם באינסטגרם באותו אופן בו אנחנו מתייגים אנשים. באתר הרבה יותר קשה לעשות את זה וברוב מערכות הניהול אתם מוגבלים להעלאת תמונות אל תוך הקטלוג בלבד.

אתם יכולים עדיין להעלות תמונות חדשות לבלוג ולקשר אותם למוצרים, אבל האפקט יהיה הרבה פחות משמעותי.

אז מה עדיף?

אם לוקחים את היתרונות והחסרונות של חנויות בפייסבוק, קל לראות שעם חנות עצמאית בפייסבוק תצטרכו לעבוד קשה בערוץ החברתי או לשלם לפייסבוק כדי לקבל לקוחות, שלא לדבר על כך שפייסבוק מחייבת אתכם לספק איזשהו מקור חיצוני לכל מוצר (אולי כדי לחזק את שיתופי הפעולה עם Shopify ו-BigCommerce כחזית נגד המתחרות).

גם המראה של החנות שלכם יהיה פחות ייחודי מכיוון שמספר התבניות של פייסבוק הוא מוגבל.

מצד שני, אם יש לכם כבר חנות עצמאית או אפילו חנות בזירת מסחר, חנות בפייסבוק יכולה להוסיף לכם ערוץ מכירות נוסף, אך כזה שלא תהיו תלויים בו באופן בלעדי. האפשרות למכור בלייב גם היא מעניינת, במיוחד אם אתם משפיענים שרוצים להיות תלויים פחות בספונסרים (ביו-טיוב למשל צריך לפחות 10,000 מנויים כדי למכור מרצ’נדייז).

בכל מקרה, כדאי לעקוב אחר השינויים שפייסבוק מבצעת מפעם לפעם, אע”פ שחייבים לקחת בחשבון שהשדרוגים הגדולים מגיעים בדרך כלל לארה”ב ורק לאחר מכן לשאר העולם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.