יום הקיפוד או אולי בעצם שנת הקיפוד?

הסיפור של סדרת סוניק הוא סיפור שאין הרבה דומים לו בתעשית משחקי הוידאו. הקיפוד של סגה הופיעה במקור בארבעה משחקי מגה דרייב (או ג'נסיס) מהפכניים לזמנם שהכניסו בפעם הראשונה את אלמנט המהירות בצורה חזקה מאוד לז'אנר משחקי הפלטפורמה. אם עד אז הגיבור הממוצע היה קופץ על האויבים שלו (מריו) או יורה בהם כל מיני דברים (באבל בובל), הרי שסוניק פשוט התנגש באויבים שלו בעוצמה תוך כדי שריפת כל מה שנמצא מאחוריו. לא סתם היו כאלו שתיארו את המשחק כנסיעה ברכבת הרים.

כל זה עבד מצוין בדו מימד, אבל כמעט כל ניסיון להכניס לסדרה אלמנטים תלת ממדים נחל כישלון חרוץ – המשחק הראשון שניסה לעשות זאת, Sonic 3D Blast השתמש בזווית איזומטרית שאיפשרה לסוניק לזוז כמעט בכל כיוון, אבל האדרלנין והכיף  נשארו בצד , קשה להתלהב ממשחק עם דמויות קטנות כל כך וצבעים חיוורים. יותר מאוחר יצאה גרסה משופצת למחשב ולSaturn (קונסולת 32 ביט), אבל זה כבר היה מאוחר מדי.

אבל השינוי הגדול באמת הגיע עם יציאת הדרימקאסט שסימנה את כניסתה של סגה לעידן התלת ממד בצורה מוחלטת. המעריצים קיבלו גרסה שונה לחלוטין של סוניק עם מראה מחוספס יותר ועינים ירוקות וגדולות. שלבי הפלטפורמה עדיין תפקדו בתור חוד החנית של ההרפתקאה, אבל אליהם נוספו שלבים מסוג חדש שהציגו בין היתר משחקוני דייג איטים למדי ושלבי יריות מגוף שלישי שחרגו לחלוטין מהמבנה הקלאסי של הסדרה. המעריצים לא ממש אהבו את כל השינוים האלו, וסגה (או יותר נכון, סוניק טיים) ניסתה לתקן אותם באמצעות הוצאת משחקים חדשים של הקיפוד כמעט כל שנה. חלק מהם אמנם זכו לביקורות אוהדות (בעיקר Sonic Heroes), אבל בסך הכול, אף אחד מהם לא הצליח לשחזר את החן והברק של המקור.

בשל האכזבה הרבה, לצד המשחקים הרשמיים, התפתחה סצינת מעריצים לוהטת למדי ששמה לה למטרה לנסות וליצור משחקי סוניק בסטייל של פעם (אחד האתרים הגדולים אף מתהדר בשם סוניק רטרו). הבעיה היא שמרבית המשחקים הללו הם למעשה גרסאות פרוצות (האקים) של משחקי המגה דריב, מה שהופך את העניין לקצת בעייתי מבחינת זכויות יוצרים. ישנם אמנם לא מעט משחקים שפותחו על מנוע מקורי, אבל אף אחד מהם כמעט לא הצליח להגיע לידי שלמות מבחינת מבחר השלבים ואורך החיים.

על מנת לסכם את הפרק הזה, ראוי להזכיר גם את קיומה של סדרת Sonic Advance / Rush הדו מימדית לקונסולות הניידות של נינטנדו. סדרה זו אמנם זכתה להצלחה והערכה בקרב המבקרים והשחקנים כאחד, אך היא מעולם לא נועדה להחליף את המשחקים הראשיים והמרכזיים בסדרה.

ועכשיו, כמעט 16 שנים לאחר המשחק האחרון למגה דרייב, סגה הכריזה על משחק חדש שיהווה המשך ישיר לסדרה הקלאסית, סוניק 4, או ליתר דיוק, סוניק 4 פרק ראשון , וכן, מדובר בסדרה אפיזודית. לרגל האירוע , הבלוג הרשמי החל לטפטף פרטים פרטים עד להכרזה על השם של המשחק  ביום שכונה "יום הקיפוד", ממש כמו היו בו יצא סוניק 3.

מהטייזר למעלה נראה כי מדובר בחזרה לסגנון והמשחקיות הקלאסיים , אבל עם גראפיקה משופרת מעט (אחרי הכול, למגה דרייב הייתה מגבלה של 64 צבעים בלבד…). רבים האשימו את סגה שלכך לה יותר מדי זמן להבין שהתלת ממד הוא לא בהכרח עדיף ושבכלל, כל הניסיונות לחלוב את הסדרה כבר עייפו אותם לחלוטין.

לי נראה שהבחירה במבנה אפיזודי היא מעט משונה. משחקי סוניק הישנים התהדרו בדרך כלל במעט שלבים, אך במגוון רחב של אזורים שונים שלעיתים היו בעצם רימייקים שלו אלו מהמשחקים הקודמים (למשל, כמעט בכל משחק היה שלב מים). המבנה הזה הבטיח שהשחקנים אף פעם כמעט לא ישתעממו כי הם ידעו שבעוד שלב אחד או שניים , מצפה להם חוויה שונה לחלוטין.

לא ברור  בדיוק כיצד זה יעבוד בסדרה של פרקים, האם בכל פרק יהיו שני אזורים בלבד או  אולי שישה שלבים באותו אזור? לדעתי זה יוכל לעבוד רק אם יהיה מדובר בשלבים מקוריים לחלוטין, אך הטיזר מראה בברור שאחד השלבים יהיה חידוש של זה מהמשחקי המקורי (למרות ששלב אחד שחוזר על עצמו דווקא יכול להוות יתרון מבחינה נוסטלגית 🙂 ). מעבר לכך, קשה לדעת אם אחרי 16 שנה ניתן לחזור ולמצוא מעצבים מוכשרים כל כך  Hirokazu Yasuhara , המעצב המקורי של השלבים עובד כרגע בנאמקו בנדאי, לפחות לפי ויקיפדיה. ויקיפדיה גם חושפת שאף אחד מאנשי המפתח ב – Sonic Team כיום לא היה שותף בעיצוב השלבים של סדרת Advance שהוזכרה קודם, למרות ש –  Sonic Unleashed הדו מימדי למחצה הציג שלבים כאלו שהיו לא רעים בכלל (והאנשים הללו כן השתתפו בפיתוח שלו).

כאשר ישוחררו יותר קטעי וידאו מהמשחקיות עצמה, הכול יהיה ברור יותר. הדיילי ניוז הניו-יורקי חשף שהמשחק יפותח בסופו של דבר גם למחשב (אחרי שנחשף שכנראה תהיה גם גרסת אייפון). קאמבק מוצלח יוכל להציל במידה רבה את כבודו האבוד של הקיפוד ולהפוך את 2010 לא רק לשנה שבה צוין יום הקיפוד, אלא גם לשנת הקיפוד ממש.

5 תגובות

  1. שני משחקי Sonic Adventure על הדרימקאסט דווקא הצליחו לעשות מצויין את המעבר לתלת מימד, הכילו קטעי פלטפורמה טובים מאד ודווקא זכו להצלחה.
    רק אחרי שסגה נטשה את הדרימקאסט וכבר לא היתה לה סיבה מיוחדת להשקיע בכותר הדגל שלה התחילה ההתדרדרות האמיתית של המותג הזה.

  2. Nonomu198

    "רבים האשימו את סגה שלכך לה יותר מדי זמן…"
    לקח*. יש עוד שגיאות פה ושם, ובד"כ אני מנסה להתעלם, אבל זאת ממש הציקה לי.

    אני לא ממש מתלהב מהידיעה. גם אני מהמלגלגים על סגה שלקח לה 16 שנה להבין את המסר…

  3. הדעות על adventure היו לכאן ולכאן. אני זוכר שהייתה המון התלהבות מSA1 בעיקר בגלל הגראפיקה והמהירות, אבל אחרי כמה שנים כבר החשיבו אותו כמשחק בינוני. לגבי 2, הגרסה של הדרימקאסט אכן הייתה לא רעה בכלל, אבל אחרי כמה שנים כשיצאה הגרסה לגיים קיוב, העורכים של IGN בעצמם כתבו שהם לא הבינו למה נתנו לגרסת הDC כזה ציון גבוה…

    אגב, אם תסתכל בgame rankings, תראה ששני המשחקים הראשונים אכן מקבלים ציונים גבוהים, אבל אין הרבה סיקורים, וזה בהחלט יכול להצביע על הייפ מסוים.

    והערה אחרונה, קטעי הפלטפורמה באמת נחשבו למצוינים, אבל כשמשחק מכיל גם הרבה שלבים אחרים, צריך להתחשב גם בהם, וכמעט כל הסיקורים מסכימים שהם פוגעים בחוויה של המשחק בכללותו (לפחות בSA1). נדמה לי מה שאפילו יותר הרגיז את המעריצים היה שאפילו ב – Unleashed היו שני סוגי שלבים כשכבר היה ברור שזה טיפשי ולא באמת מוסיף לגיוון. למעשה סוניק 4 אמור להיות משחק עם "שחקן אחד בלבד" למרות שסוניק 2 ו -3 היו מבין המשחקים הראשונים שהציעו לשני שחקנים לשחק אחד עם השני (ולא אחד נגד השני) במשחק שהוא לא משחק מכות רחוב… אז יכול להיות שבכל זאת סגה עדיין לא הגיעה למסקנה מהו המתכון המנצח לסוניק בעידן שלנו :-).

  4. שני המשחקים מכילים 20-30 ביקורות, שזה בערך מה שקיבלו גם Mario 64 וZelda OOT. אולי גם אותם צריך לפסול בגלל הייפ מסויים? פעם פשוט היו פחות אתרי ביקורות באינטרנט, זה הכל.

    מביקורות של IGN אני מציע בדרך כלל להמנע מראש בגלל הרמה שלהם. אבל גם במקרה שהזכרת הם ביקרו פורט של משחק בן 3 שאיבד חלק מהפונקציונליות המקורית שלו בגלל דברים שהגיימקיוב לא יכל לעשות (למשל כרטיסי הזיכרון המובנים בדרימקאסט שהוחלפו בקישור לGBA – מה שאין לכל בעל גיימקיוב), והכיל תוספות די גרועות ולא קשורות שרק נראו כאילו דחפו אותן בכח. האמת היא שאם צריך למצוא את הנקודה שבה סוניק התדרדר לזנות – אז זו כנראה הנקודה הזו: כשסגה החליטו להפוך אותו מכוכב לפרה חולבת והפיצו אותו על הפלטפורמה של המתחרה הגדולה שלה.

  5. האמת שהייתי בטוח שאלו גם שיקלולים של מגזינים מודפסים… אני חושב שיש אתרים שמודדים גם אותם.

    בנוגע לIGN, ההערה התייחסה לביקורת של גרסת הDC שיצאה בסך הכול שנה לפני (למטה – http://cube.ign.com/articles/324/324321p2.html). כמובן שיש הבדל בין ביקורת על משחק שמתחשבת רק בו לבין ביקורת שלוקחת בחשבון גם את כל ההיסטוריה, אבל בסך הכול אני לא חושב שהיה איזשהוא משחק תלת ממדי של סוניק שניתן להשוות אותו למריו 64 מבחינת התרומה שהוא הביא למשחקי הפלטפורמה בתלת ממד. סוניק המקורי הרי היה הApp Killer של מריו עצמו…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.