GameIS – Round 1

אם הייתי צריך לסכם במשפט אחד את כנס גיימיז, נראה לי שמשהוא כמו 'יש תעשייית משחקים ישראלית, לאו דווקא בישראל" היה מסכם פחות או יותר את המסקנה העיקרית, ואכן – יצאתי בתחושה שהארץ שלנו קצת קטנה מדי בשביל רמות המוטיבציה והאנרגיות שראיתי שם. סדרת ההרצאות (או כפי שהם נקראות, 'מושבים') של GameIS היא חלק מכנס גדול יותר של איגוד האינטרנט הישראלי, ועובדה זו היא כנראה אחת הסיבות לכך שכמעט כל כסא באולם (או יותר נכון אולמות) היה תפוס. מכיוון שסיכום אמיתי ומפורט של כל הרשמים יאלץ להתפרס על פני שני פוסטים נוספים לפחות (והייתי רק בשלושה מושבים מתוך חמישה), הרשו לי לפתוח את סיבוב מספר אחד ב'אז מה היה לנו?' מהיר:

אז קודם כל קצת רקע – לכנס הגעתי על תקן בלוגר שזה בער ך כמו עיתונאי, רק בלי התעודה 🙂 , מסתבר שרוב האנשים הגיעו על תקן דומה, ולכן כמעט לכולם היה תג ענקי עם שמם ומאיפה הם. למרות שהגעתי בעיקר בזכות נובלוג, רשמו אותי דווקא בתור n00b, שזה נחמד מאוד בתור שם לאתר , אבל קצת מפדח שזה תלוי לך על החולצה, במיוחד בקונטקסט גיימרי שכזה (מזל שהשם האמיתי שלי היה למעלה).

ההרצאה הראשונה  (משחקים כתרבות ושחקנים כקהל צריכה) התחלקה לשלושה חלקים. בחלק הראשון רנרד גלוזמן (פיפוש, מנהל התוכנית למשחקולוגיה בבית ברל) ניסה להוכיח שמשחקים אינם בהכרח נייטרלים מעצם החוקיים הפנימיים שלהם, ואני חייב להודות שחוץ מפלאשבק עצבני לפרק על משחקים ופוליטיקה במשחקיה, מאוד נהניתי. לאחר מכן , חיים שפיר, ממציא הטאקי ומייסד משחקי שפיר הסביר מדוע Board Games (אתם עוד תבינו למה באנגלית) לא יכולים לעבור מהמדיום הפיזי בלי להיפגע ומה אפשר לעשות כדי להתגבר על כך. לבסוף  רואינו כמה אלופי ספורט אלקטרוני  ישראלים , והתובנות שהם סיפקו היו הרבה יותר מעמיקות ממספר השעות שהם משחקים ביום, ובכלל, החבר'ה התגלו כטיפוסים הרבה פחות סטריוטיפים מהצפוי.

לאחר ארוחת צהריים חביבה (ובעיקר צפופה) הגיעה הסיבה האמיתית לכך שהגעתי לכנס – "מהפכת משחקי קז'ואל ומשחקי דפדפן מקוונים". ישר בהתחלה עלו לכנס נציגי E-dologic ו –  BoB   Productions ולאחר קצת שוויצים על הצלחת משחקי הבמבה האחרונים שלהם , הם חשפו את הפצצה האמיתית – משחק תפקידים (RPG) בכיכובו של התינוק של במבה, ויותר חשוב – בעברית שיקרא 'הרפתקאות במבה בממלכה הקסומה',לאחר מכן הם תיאור את תהליך הפיתוח ונתנו טיזר קצר, ולמרות שמדובר במוצר פרסומי, יש לו סיכוי לפתוח את הז'אנר הקסום הזה בפני קהל יעד חדש לגמרי (!).  אחריהם עלה עידו טל (פורטל, פלאש, אתם יודעים כבר…) והציג את המשחק החדש שלו אקוס שמשלב בצורה מקורית ביותר בין משחק יריות לאסטרטגיה (קצת Cannon Fodder, קצת C&C ובעיקר המון השקעה בגאפיקה ובצליל). החדשות הטובות הן שהמשחק יהיה חופשי לגמרי למרות שהוא יהיה מבוסס על מודל אפיזודי.  בחלק המסכם של המושב התקיים פאנל בהשתתפות נציגים שונים מתעשיית הקאז'ואל הישראלית שהסבירו למה מודל try & buy עדיין לא מת, ומי באמת אשם במבול משחקי הפלאש. לטעמי הפאנל לא היה מאוזן ונשלט בעיקר על ידי שניים שלושה אנשים , כאשר דווקא השחקנים הקטנים יותר (כמו אורן סופרין) לא השמיעו את קולם.

ההרצאה המסכמת של GameIS (בלי אחת מקבילה) אירחה את ג'ס סוטוון מנכ"ל Majesco שהסביר למה דווקא המשחקים הכי פחות 'רצינים' הם המצליחים ביותר בשלבי מיתון. למי שלא יודע, אחד ממשחקי הדגל של החברה הוא Cooking Mama שלמעשה נותן לשחקן לבשל באמצעות השלט של הWii. המשחק כל כך הצליח עד שהחברה החליטה להתמקד בעיקר בקונסולות של נינטנדו ולתת לסדרה מותג משלה (מתוכננים גם משחקי טיפול בגינה ו… משחקי 'עשה זאת בעצמך' סטייל שפץ ביתך :-O). לדעתו, מפתחים ישראלים יכולים בהחלט להשתתף בפיתוח משחקים כאלו (מג'סקו נותנת חסות למפתחים קטנים יותר) וגם כן להצליח בגדול.  כמעט שכחתי את  A boy and his blob הקלאסי שגם כן יערוך מסע שורשים (המשחק המקורי יצא לNES) וזכה לדגש רב (למרות שחצי מהממשתפים בוודאי מעולם לא שמעו עליו, למגאסון הוא לא יצא…). אחרי ג'ס עלה ג'ונתן אפשטיין מDoubleFusion (שילוב פרסומות במשחקים) ותיאר  את המהפכה השקטה שעוברת על חנויות המשחקים המסורתיות , אין לי מושג עד כמה הבחור זריז בהעלאת קמפיינים, אבל מה שבטוח שהוא דיבר מהר מאוד והמצגת שלו הייתה מעט עמוסה מדי, מה שגרם לחלק גדול מהקהל להתעייף ולי לשכוח את עיקרי הדברים, עמכם הסליחה. בכל מקרה, הנושא עולה המון לכותרות, והצצה חטופה בVgames למשל תביא לא מעט אייטמים בנושא. אחרון אחרון הגיע טקס הענקת פרסי GameIS 2009 אשר הוענקו בין היתר לשידוני (עולם ילדים וירטואלי), Rising Eagle (שוב, קפצו לVgames), המשחק של במבה מלפני כמה פיסקאות  ו –  http://www.playce.com/  (אתר המאפשר לשחק בכל מקום גאוגרפי על גבי הגלובוס). מביניהם האחרון נראה לי המעניין ביותר מכיוון שהוא מזכיר במעט את Swiv או Desert Strike, ואתם כבר יודעים איך עובדות בלוטות הנוסטלגיה שלי…

וואו – רציתי לסיים רק את השלב הראשון, וכתבתי כמעט ספר שלם. החלק המפתיע   שבהשפעות של הכנס ניתן היה לחוש ממש מהר –. בעיתוי דומה, ובלי קשר לכנס מתברר, גלוזמן גם התארח בלונדון וקירשנבאום ודיבר שם (לפי מה שהבנתי) על הWii דווקא (או שבעצם לא רק) .ערוץ 10 רוצה גם להציג כמה משחקים מספר השיאים של ג'ינס לגיימרים בתוכנית הבוקר שלו. למרות שחלק מהמשחקים האלו בני יותר מעשר שנים, מוטב מאוחר מאשר מעולם לא – לא ?  [ עדכון – טוב, אחרי צפייה קצת יותר רצינית בראיון עם רנן, מה שהיה שם זה בעיקר בלגן וכמה אמירות לא ממש אחראיות (לא מצידו כמובן 😉 ) שנאמרו רק לכאורה בצחוק, אבל משקפות נקודת מבט ממש מסוכנת לדעתי]

למרות שיש לי לא מעט טענות (אשר חלקן יעלו  בבלוג בהמשך אני מקווה), אני בהחלט אגיע גם בשנה הבאה, ובואו נקווה שעד אז המארגנים יבינו שהקהל האמיתי  צריך להיות זה שבשבילו 300 ש"ח הם בדרך כלל דמי כיס לכמה וכמה חודשים טובים, ולא משכורת של כמה שעות (במקרה הטוב).

אגב – רפאל בן-ארי מגיימר סיקר בצורה לא רעה בכלל את החלקים שלא נכחתי בהם, ואתם מוזמנים להתרשם.

8 תגובות

  1. אילן גלר

    מצטער להפיל לך את התזה, אבל שני האייטמים על "ספר השיאים של גינס לגיימרים" בערוץ 10 הם ממש לא השפעה של הכנס… התחלנו לתפור אותם עבור ההפקה כבר היום בבוקר, ובערוץ 10 לא שמעו עליהם בזכות GameIS אלא פשוט כי הם גולשים באתרים הנכונים. 🙂

  2. אוקי, פשוט העיתוי היא ממש חופף, וגם העובדה שרנן הופיע בשני מקומות שונים הייתה קצת מחשידה. מה שגם ,ההפקה חיפשה אנשים דווקא בתפוז , וזה כבר נראה לי ממש מוזר (לכן גם התגובה שלי שם כל כך בוטה).

  3. נשמע כמו אירוע מעניין חבל שהחשיפה שלו היית ממש עלובה.
    נקווה שבאמת בשנה הבא המחיר יהיה יותר סביר ויותר נגיש לקהל הרחב.
    אולי ככה נצליח לשנות את המחשבה של "הזקנים"

  4. תראה, היום המצב הוא כזה שכדי לפתח משחק בארץ אתה חייב גב חזק שיכול לממן אותך. החברה שמפתחת את המשחק היא בעצמה מפתחת משחקים מוכרת , היא פשוט פעילה הרבה יותר בחו"ל. אני אעלה על זה פוסט נפרד, אבל הם חשבו על המון פרטים קטנים, והמשחק יחסית מאוד מורכב (למעשה הם מגדירים אותו כמשחק תפקידים וטקטיקה).

  5. פינגבק:IGDA Day באפקה – חלק א’

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.