Tacoma

Gone Home נחשב לאחד מכותרי האינדי המצליחים והמפתיעים ביותר של השנים האחרונות: למרות משחקיות מינימליסטית ואורך קצר מאוד (ניתן לסיים את המשחק במהירות שיא של כמה דקות אם ממש רוצים…), הוא התפרסם בזכות הנראטיב המעמיק שלו והלא אופייני למשחקי וידאו.

המפתחים ב-Fullbright תכננו אותו בראש ובראשונה למחשב האישי, אך בסופו של דבר המשחק הגיע גם לקונסולות  בגרסה עם שיפורים גרפים והתאמה לגיימפד, אך ללא תכנים נוספים. גם מי שלא רכש את המשחק עצמו, היה יכול להתנסות בו באמצעות שירותי הפרימיום של הפלוס / גולד.

הפרויקט הבא של Fullbright נודע בשם טאקומה והוכרז בסוף 2014. למרות שהמשחקיות עצמה התבססה על הנוסחה האפקטיבית של Gone Home, כבר משלב מוקדם היה ברור שמדובר במשחק שמתרחש בסביבה עתידנית, אולי אחד הנושאים הפופולאריים ביותר במשחקים חוץ מפנטזיה (ומלחמת העולם השנייה…).

אולי דווקא מכיוון שטאקומה הוא נישתי יותר, בסופו של דבר הוא לא זכה לאותה הכרה של קודמו (אף על פי שהיה מועמד בכמה קטגוריות פרסים), אבל כפי שתקראו מיד, לדעתי זהו עדיין משחק נהדר שאסור לפספס.

חופשה בחלל – מהדורת 2088

טאקומה מתרחש בעתיד הקרוב-רחוק בשנת 2088, כאשר תחנות חלל פועלות מחוץ לכדור הארץ ומהוות גשר בינו ובין יעדי חופשה שונים במערכת  השמש.

המשחק עצמו מתרחש בתחנת החלל טאקומה שהוקמה על ידי תאגיד ונטוריס במטרה להעביר מטען בין כדור הארץ לירח. בתחנה עבדו שישה אנשי צוות בסיוע של מערכת בינה מלאכותית בשם אודין, אך בשלב מסוים הם נעלמו מן התחנה והמשימה שלכם היא להבין מה בדיוק קרה על החללית ומה עלה בגורל הצוות.

למרבה הצער, רק חלק מן המידע שהוקלט בתוך החללית כמו למשל שיחות, תמונות והודעות צ'אט שרד, ולכן עליכם לאחזר כמה שיותר ממנו על מנת שבונטוריס יוכלו לבצע עליו אנליזה.

במהלך השיטוט שלכם בספינה תגיעו לחלקים שונים כמו מרכז האחסון, התפעול, המרפאה וחדר הפיקוד. בכל אחד מן האזורים תצטרכו לעקוב אחרי השיחות בין חברי הצוות בינם לבין עצמם או בינם לבין אודין ולעקוב אחרי הפעילות שהם ביצעו ברגעים קריטיים בשיחה דרך שולחן העבודה הווירטואלי שלהם, כמו למשל הודעות מידיות שהם שלחו בינם לבין עצמם או לחברים ובני משפחה על כדור הארץ.

מכיוון שאתם לא יודעים איזו נקודה קריטית שייכת לאיזו חבר צוות, לפעמיים תדלגו כמה מהם המופיעים כהולוגרמות צבעוניות בהתאם לתפקיד שלהם. לדוגמה, אנדרו הבוטניקאי יופיע בצבע ירוק והרופאה סרח (שם הודי) תופיע בצבע כחול. לא רק השיחות מוקלטות, אלא גם התזוזות של הדמויות, ולכן לפעמיים תלכו אחריהם בשביל לשמוע את המשך השיחה או שיחה מקבילה (אין הרבה סיטואציות בהן כל חברי הצוות מדברים ביחד).

מן הסתם, מעבר לעלילה הראשית של טאקומה, קיימות לא מעט עלילות משנה שחושפות את היחסים בין הדמויות ובין עצמן או בינן לבין אודין, ולפעמיים הן אפילו יותר מעניינות מהעלילה הראשית. יש גם לא מעט Easter Eggs ורפרנסים למשחקים קלאסיים או אפילו למפתחים, אבל אני אתן לכם למצוא אותם בעצמכם…

הנה 15 הדקות הראשונות של המשחק, יש פה כמובן קצת ספוילרים, אבל לא משהו שיהרוס לכם את החוויה. (יש גם טריילר, אבל לדעתי הוא בעיקר מעצבן…).

קשה להיפטר מהרגלים ישנים

אחד הדברים שהכי הרשימו אותי באופן אישי הוא הדגש שניתן גם לפרטים הקטנים ביותר. מי ששיחק במשחקי החידות של עידן ה-CD-Rom כגון Myst, בוודאי זוכר את כל החפצים שהיה צריך לאסוף ולבחון מקרוב בשביל להבין מה לעשות איתם. כאן אולי לא צריך לפתור חידות, אבל עדיין יש המון חפצים שאפשר להרים ולהסתכל עליהם, במיוחד כשכנכנסים למגורים הפרטיים של חברי הצוות (לא חייבים לעשות זאת, אבל זה בהכרח מומלץ). כך אפשר ללמוד למשל שלא הצליחו למגר את העישון, עדיין משתמשים באוכל משומר (גם אם הוא סינטטי), מדביקים פוסטרים על דלתות של לוקרים ואפילו הפרינט לא ממש מת…

חוויה קצרה אבל מספקת

כמו רוב חבריו לז'אנר "סימולטור ההליכה", גם טאקומה הוא משחק די קצר (למרות שהוא עדיין הרבה יותר ארוך מ-Gone Home). בסך הכול לקח לי לסיים אותו קצת יותר מארבע שעות. האם הוא שווה את המחיר המלא שלו? אני לא בטוח, אבל סביר להניח שלא תתקשו למצוא אותו במבצעים של חצי מחיר על המחשב או האקס בוקס וואן (כרגע הוא בלעדי לקונסולה של מיקרוסופט).

אגב, לפני ממש כמה ימים יצא משחק עם קונספט דומה בשם The Station. עדיין לא שיחקתי בו והבקלוג שלי (רשימת המשחקים בהמתנה) די גדול, אבל אני בהחלט מתכוון להגיע אליו, ואז ההשוואה תהיה כמובן בלתי נמנעת.AA

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.