פינת המשחק הנחבא: Valley

ז'אנר "סימולטור ההליכה" שמאפשר לכם לחקור עולם כלשהו מגוף ראשון במעין סוג של סיפור אינטראקטיבי, הפך להיות אחת מן ההפתעות של השנים האחרונות : משחקים כמו Gone Home או The Stanley Parable  לקחו כל אחד גישה מעט שונה מבחינה נרטיבית (הראשון דרמטי מאוד והשני הוא "סאטירת Meta"), אבל המשותף לשניהם הוא שהדמות אותה אנחנו מגלמים לא ממש מתקשרת אתנו, וכל מה שאנחנו צריכים לדעת מועבר לנו דרך קריין או עדויות שונות שאנחנו מוצאים בדרך.

למרות ששני המשחקים למעלה הפכו כבר לסוג של קאלט, מעט מאוד משחקים אחרים הצליחו לשחזר את ההצלחה, למעט אולי ז'אנר האימה שבו המשחקיות דורשת לא פעם שימוש במשאבים מוגבלים או התגנבות זהירה בין הצללים.

Valley הוא עוד משחק שמנסה לגשת אל הסגנון הזה מזווית חדשה: יש בו הרבה מאוד קטעים טובים, אבל גם לא מעט קטעים מייאשים ומעצבנים שהיה אפשר להימנע מהם עם עיצוב שלבים טוב יותר.

ב-Valley אתם מגיעים לאתר ניסוי סודי של צבא ארה"ב בהרי הרוקי הקנדיים מתקופת מלחמת העולם השנייה במרדף אחר אוצר אגדי הידוע רק בשם "זרע החיים". במהרה מסתבר לכם שהעמק אליו הגעתם הוא למעשה שדה ניסוי סודי של צבא ארה"ב ממלחמת העולם השנייה שגם הוא התעניין באותו זרע החיים ומה שאפשר להשיג באמצעותו.

במהרה אתם מוצאים חליפה מיוחדת בשם L.E.A.F. החליפה הזו קשורה באופן מסוים לזרע החיים (המהות של הקשר הזה תתגלה בהמשך) והיא מאפשרת לכל מי שלובש אותה לגמוע מרחקים במהירות הבזק ולנחות מגבהים עצומים בלי להיפגע כלל.  כעת, כאשר יש לכם את היכולת לחקור את הסביבה שלכם כמעט ללא מגבלות, אתם מנסים להבין מה בדיוק קרה פה ואיך בדיוק הניסוי הצליח להישאר בגדר סוד למשך כמה עשרות שנים טובות (מסצנת הפתיחה, אפשר להבין שהמשחק עצמו מתרחש מתישהו בשנות השמונים או השבעים המאוחרות).

יותר כמו סימולטור "ריצה"

למרות ההגדרה שנתתי בהתחלה, Valley הוא הרבה יותר מהיר ואנרגטי מאשר שאר המשחקים בסגנון והאפשרות להפוך את הריצה לברירת המחדל מתגלה כמאוד שימושית, כך שכמעט ואין צורך ללכת בצורה רגילה, אלא אם כן אתם רוצים לחקור כל סנטימטר בסביבה.

במהלך המשחק תקבלו רמזים והוראות לגבי הצעדים הבאים והמטרות שלכם כמו למשל היעד הבא שעליכם להגיע אליו. מה שיפה כאן הוא שאתם לא חייבים בהכרח למהר, ויכולים להגיע לכמעט כל נקודה שאתם רוצים על מנת לחפש חפצים נסתרים שיאפשרו לכם לפתוח שערים נעולים בשלבים מתקדמים יותר.

כמו כן, מדי פעם תזכו לשדרוגים לחליפה שלכם, החל משדרוג פשוט שיאפשר לכם לקפוץ למרחקים גדולים יותר ועד לאחד שיתן לכם את האפשרות להיתלות באוויר באמצעות Grappling Hook.

למרות שהחליפה מגנה עליכם מפני נפילות באופן מושלם, היא רגישה למים ועלולה להרוג אתכם באופן מידי אם תיצרו מגע עם האגמים והנחלים שבסביבה. גם קפיצה לתוך תהום היא לא אופציה מומלצת. למרבה המזל, באמצעות הכוח המסתורי שעוטף את העמק, תוכלו לחזור לחיים על חשבון החיות של העמק עצמו, אך אם העמק ייפגע בצורה קשה מדי, תאלצו להתחיל את השלב מהתחלה. על מנת שזה לא יקרה, יש לכם את היכולת להחיות צמחים מתים וכך "להבריא" את העמק. יחד עם זאת, הפעולה הזו דורשת אנרגיה, שהיא, לפחות בהתחלה, מוגבלת מאוד.

הכול עניין של מומנטום

למרבה הצער, למרות שהמכניקה הבסיסית עובדת בצורה טובה מאוד, המשחק מתבסס הרבה מאוד על ריצה ומומנטום כדי להציב לכם מכשולים כמו תהומות או בורות שקל ליפול לתוכם, במיוחד בשלבים המתקדמים יותר.

הבעיה מתחילה כאשר אתם נופלים לתהום או באים במגע עם מים, אז המשחק יציב אתכם אוטומטית במקום הבטוח הכי קרוב, אבל עיצוב השלבים יכריח אתכם לחזור אחורה לא מעט כדי לצבור מומנטום מחדש. את אחד השלבים לקח לי לעבור יותר משעה רק בגלל זה, וגם כשהצלחתי עשיתי את זה ממש על הקצה…

חוץ מזה, אם אתם מתפרעים קצת יותר מדי, אתם עלולים למצוא את עצמכם בחלקים שעוד לא הייתם אמורים להגיע אליהם, אז המשחק נוטה להשתגע ולזרוק אתכם לתור הרצפה שוב ושוב ושוב, עד שתאלצו להתחיל את השלב מהתחלה.

ואם כבר מומנטום, חייבים להתייחס לעובדה שהמשחק נשמר רק לאחר שמסיימים שלב שלם, והשלבים האלו גדולים למדי. לכן, אני ממליץ דווקא על גרסת ה-Playstation – היא אמנם לא חלקה כמו גרסת המחשב שלא מגבילה את קצב הפריימים (אני מניח שב-  Boost Modeהמשחק רץ על 30 פריימים קבועים בלי נפילות), אבל בעזרת מצב ה-Rest Mode והפעלה של אופציית ההשהיה, אתם יכולים להמשיך בדיוק מהנקודה בה עצרתם בלי לפחד שהמשחק יתרסק או ייצא מאיפוס כמו על ה-PC.

מד"ב בשקל

למרות שההתחלה של עלילת Valley נשמעת מבטיחה וקל להזדהות עם חלק מהדמויות שאותן אתם שומעים דרך עדויות שונות, בסופו של דבר היא מתגלה בתור מיש-מאש של כמעט כל ספר, סרט או סדרה סוג ז' שאי פעם ראיתם או קראתם. מצד שני, הסביבה הוויזואלית בהחלט מרשימה (כמו כל המשחק והמוזיקה הנהדרת), מה שקצת מחפה על כך וגורם לכם לרצות בכל זאת להגיע לסוף.

בסופו של דבר, אם אתם מוצאים את המשחק בסייל (לי הוא עלה 24 ₪ בחנות הישראלית) ואתם מוכנים לחוויה קצת שונה למרות כל הבעיות של המשחק, שווה לכם לנסות אותו בתור חוויה חד פעמית (למרות שאפשר לנסות ולהשיג בו 100% כדי לפתוח את הפירמידה בשלב הלפני אחרון).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.