ביקורת : Sine Mora

עדכון משמח : המשחק יוצא גם למחשב ב – 9 בנובמבר – כנראה בסטים

Sine Mora הוא עוד משחק יוצא דופן שבשלב זה מוצע באופן בלעדי לשירות ה – Arcade  של האקס בוקס לייב. למרות שגם בחו"ל מדובר במשחקים שפונים לקהל יעד נישתי יחסית (והם בדרך כלל מוכרים מספר בודד של מיליונים לכל היותר), בארץ קהל היעד שלהם מצומצם עוד יותר. למעשה, לפני שהתחלתי לכתוב את הפוסט הזה, מצאתי שרוב האתרים הישראלים שאזכרו את המשחק, ציינו אותו בתור המשחק האחרון של Suda51 (המעצב היפני Goichi Suda). עם זאת, בדיקה מדוקדקת יותר חושפת שסודה היה המפיק של המשחק ואילו החברה שבראשה הוא עומד (Grasshopper Manufacture) הייתה אחראית בעיקר על המידול התלת ממדי של המשחק. ולמרות זאת, מדובר במשחק מאוד יוצא דופן, אפילו בז'אנר הוותיק יחסית של משחקי יריות דו מימדיים חלליים, ובכך הוא בהמשך ממשיך את המסורת של סודה…

קחו את הזמן!

האלמנט הבולט ביותר במשחקיות של Sine Mora הוא אלמנט הזמן : לכלי התעופה של השחקן אין כוח חיים כמו במשחקים אחרים, אלא הוא פועל כנגד הזמן שהולך ואוזל. על מנת לקבל זמן נוסף, עליו לחסל אויבים או להגיע לתחנת "קיבוע זמן" בה הזמן מתאפס מחדש. מעבר לכך, במהלך הקמפיין הראשי של המשחק, יש לכלי הטייס יכולת להאט את הזמן לזמן מוגבל.

לכאורה זה לא נשמע מהפכני במיוחד, אך שלבים רבים במשחק מתבססים על היכולת של השחקן לבחור באויבים הקלים ביותר לחיסול והשמדתם בעדיפות ראשונה על מנת שיישאר לו מספיק זמן כדי להמשיך ולהתקדם בשלב. הדבר נעשה חשוב עוד יותר בקרבות הבוסים הענקיים בהם כל בוס מורכב ממספר חלקים שכל אחד מהם מתנהג כמו אויב בפני עצמו ונותן זמן נוסף בהתאם .

מלבד הפן הטקטי הזה של Sine Mora, המעצבים לא היססו לזרוק לעבר השחקן מבחר של מכשולים שונים ומשונים, החל מרכבות ענקיות שחוצות את המסך ועד למערכות הגנה מתוחכמות שמחייבות אותו להתחבא מאחורי עצמים בסביבה על מנת שלא להתגלות. המכשולים האלו הזכירו לי קצת את המהפכה שמשחקי מגה מן עשו בסוף שנות השמונים, כאשר הציבו בפני השחקן מבחר מפחיד של מכשולים מתוחכמים במיוחד שהצליחו כל פעם להפתיע אותו מחדש (לפחות בשלושת המשחקים הראשונים, עד שהסדרה החלה לחזור על עצמה).

במצב הסיפור הראשי, Sine Mora הוא משחק מאתגר , אך לא בלתי אפשרי. עם זאת, במצבי המשחק הנוספים ורמת הקושי הגבוהה, הוא כבר משחק לשחקנים שבאמת מוכנים להתאבד על המשחק. המעניין הוא שבמצבי המשחק הנוספים האלו, ניתן לבחור כוחות אחרים מאשר האטת הזמן, כמו למשל היכולת להסיט בחזרה את הירי של האויבים אליהם. מי שיהיה מספיק נחוש על מנת לצלוח את מצבי המשחק הנוספים האלו, יגלה שאורך החיים שלו הרבה יותר גדול מכפי שנדמה בתחילה, והדבר אולי מצדיק, לפחות באופן חלקי, את המחיר היקר יחסית של 1200 נקודות מיקרוסופט (אני אישית קניתי אותו במבצע של 800…).

מי צריך תלת ממד?

עד עכשיו לא נגעתי כלל בפן החיצוני של המשחק, ו – Sine Mora הוא ללא ספק המשחק היפה ביותר שיצא לי לראות על ה – Xbox Live, כן, אפילו יותר יפה מ – Shadow Complex ו – Bastion. אין הרבה משחקים שמסוגלים לשלב בצורה כל כך חלקה דו מימד ותלת ממד, ויעידו על כך כל אותם ריימקים מיותרים שעושים למשחקים קלאסיים היום בשקל וחצי (במיוחד אלו של אטארי). כמו כן, המשחק לא מהסס לחשוף את העומק שלו ולשחק עם המצלמה בקטעים מסוימים. כל זאת, מבלי להתפשר על הירידה לפרטים ובחלקים מסוימים, גם על צבעוניות מרשימה במיוחד ואתרים שנראים כאילו נלקחו מאי טרופי ולא מסיפור מלחמה אפל.

למעשה, לפעמיים מצאתי את עצמי פוער עיניים בתדהמה, עד שלא שמתי לב שאני עדיין צריך להמשיך להילחם בבוס מזווית אחרת… המשחק אמנם לא מוצג על פני כך המסך וכולל שוליים שחורים למעלה ולמטה, אך המראה שמתקבל הוא חד יותר מרוב המשחקים של האקס בוקס כיום. פרט מעניין הוא שעל מנת להגיע למראה היוצא דופן הזה, היה צורך בשיתוף פעולה בין מעצבים יפנים ומעצבים מערביים, שלפחות אחד מהם היה אחראי גם על עיצוב של חלק מהדמויות ב – Kill Bill והוא זה שעיצוב את הבוסים השונים במשחק בצורת חיות רובוטיות.

לעומת הגראפיקה, הסיפור הוא כבר עניין שונה למדי וכולל מספר רב של דמויות ומספר אחד ראשי שמעביר את העלילה בצורת דיאלוגים בשפה ההונגרית (אני רציני לגמרי!). בכל אופן, אני וכנראה גם רבים אחרים לא ממש הצלחנו לעקוב אחריו, אך הוא כולל כמעט כל אלמנט מדב"י שתוכלו לחשוף עליו, זאת בצירוף מספר אלמנטים של סיפורי מלחמה טרגיים במיוחד. עם זאת, מי שבאמת רוצה לעקוב אחריו, יכול להעזר באנציקלופדיה הפנימית של המשחק שנפתחת ברגע שמסיימים את הקמפיין הראשי.

שיר אהבה לז'אנר

בסופו של דבר, Sine Mora הוא מעין שיר אהבה לז'אנר הארקייד הקלאסי שמצליח לשלב בין האלמנטים הקלאסיים האהובים כל כך, ובין המשחקיות המפתיעה והלא שגרתית שאפשר היום למצוא במשחקים "קטנים" המופצים בצורה דיגיטאלית. למרבה המזל, בתערוכת E3 האחרונה נחשף כי לאחר סיום תקופת האקסקלוסיביות, המשחק יראה אור גם עם הקונסולות של סוני, ואז אני מקווה שיותר אנשים יוכלו להנות מהמשחק המופלא הזה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.