דברים שרואים מכאן לא רואים משם

בתקופה האחרונה פיתחתי לי מעין "הרגל מגונה" לקרוא את הביקורות על כמעט כל משחק חדש שיוצא ומעניין אותי ולראות האם יש נקודות בולטות שחוזרות על עצמן. אני חושב שזה התחיל אצלי מאז שהתרגלתי לפורמט הביקורות ב- XBLA Fans , פורמט שבו הביקורת בנויה מרשימה של "דברים שאהבנו" ו – "דברים שלא אהבנו" כאשר גזר הדין יכול להיות "שווה קניה" , "שווה ניסיון", או "דלגו עליו". הסיבה שאני אוהב דווקא את הפורמט הזה היא שהוא מאפשר לי לרפרף על הביקורות במהירות ולהבין די מהר אם החסרונות של המשחק הם בלתי נסלחים מבחינתי או שלא . מפה גם התחיל הקטע של להשוות ביקורות אחת לשנייה ולחפש נקודות דמיון.

…ואז גיליתי דבר די מעניין ויש שיגידו אפילו צפוי : מרבית הביקורות אוהבות להתלונן בדיוק על אותם החסרונות, ומדובר בדרך כלל בדברים שבולטים הישר מהשנייה הראשונה שבה משחקים במשחק (לא צריך אפילו את המשחק המלא בשביל זה). הנה שלוש דוגמאות מהזמן האחרון –

The Baconing , המשחק שעליו כתבתי בפוסט הקודם – מרבית הביקורות מסכימות על כך שהקרבות מתישים מדי ומונעים מהשחקן להגיע לחלקים הכיפיים של הסיפור. כשהתקדמתי קצת במשחק גיליתי שבניגוד לעבר, יש הרבה פחות שיקויים שמפוזרים ברחבי העולם ,השיקויים שמאפשרים לכם למלא את מד הכוח באופן מיידי. כך לא משנה כמה חזקים אתם, כמעט בכל מבוך תמצאו את עצמכם מתים עשרות פעמיים, אלא אם כן פיתחתם יכולת על להשתמש במגן או יכולת ריצה מהירה תוך כדי אכילה (האוכל גם ממלא את מד הכוח , אבל לאט יותר ורק אם לא משתמשים בנשק באותו הזמן).

BloodRayne: Betrayal – כאן מרבית הביקורות אוהבות להתלונן על שליטה לא מספיק מדויקת שהופכת את רוב קטעי הפלטפורמה במשחק (שמהווים חצי ממנו) למייאשים ומתסכלים. אני אישית לא חושב שהם כל כך גרועים, אבל התלונה הזו מאוד בולטת והיו כמה ביקורות שזה הספיק להן כדי לתת למשחק ציון מאוד נמוך.

Burnout Crash! – משחק שלא כתבתי עליו בעבר ולכן דורש הקדמה קצרה : מדובר בספינאוף של סדרת Burnout  בו המטרה היא לזרוע כמה שיותר הרס באמצעות התנגשות במכוניות אחרות ויצירת תגובות שרשרת באמצעות פיצוצים.

כל אזור במשחק (צומת) מחולק לשלושה מצבי משחק שנפתחים תמיד בסדר קבוע. במצב הראשון שצריך לעבור, המגבלה היא שברגע שחמש מכוניות עוברות את הצומת בבטחה, המשחק נגמר. זה אולי נשמע פשוט, אבל מכיוון שאפשר להזיז את המכונית שלכם רק כשמד ההרס מתמלא, נוצר מצב שבו חוסר תשומת לב של כמה שניות או מזל רע יכולים לסיים את הסיבוב בפתאומיות. התלונה הזו חוזרת כמעט בכל ביקורת, גם בכאלו שבסך הכול נתנו למשחק ציון סביר. הביקורות היותר מחמירות טוענות שבגלל שזה מצב ברירת המחדל בכל אזור חדש, המשחק אינו מהנה כפי שהיה יכול להיות.

ועכשיו אני מגיע לפואנטה או לשאלה המסכמת : כיצד ייתכן שכל כך הרבה מבקרי משחקים מצליחים לראות את מה שמעצבי המשחק פספסו שוב ושוב?  ואפילו אם לוקחים בחשבון שלמעצבים יש נטייה טבעית לא לשים לב לפגמים של היצירה שלהם (Bias), זה בדיוק התפקיד של הבטא טסטרים , לא? יותר מזה, שלושת המשחקים שהבאתי כדוגמה הם פשוטים יחסית ולכן סביר להניח שהמקור של הפגמים הללו הוא לא בתקופות פיתוח ארוכות וחוסר תיאום בין צוות הפיתוח , מצב שהוא דווקא די שכיח בתעשייה וגורם להרבה משחקים להיראות כמו ערמה של טלאים שנבנו אחד על השני (דוגמה קלאסית – Duke Nukem Forever).

חשוב לי להדגיש שאני לא מגיע מתחום העיצוב  או בדיקות התוכנה / גיימינג (תחום שאני בהחלט רוצה ללמוד יום אחד) ואין לי מושג איך הדברים באמת עובדים בפועל בחברות השונות, אבל התחושה שאני מקבל היא שמדובר בבעיה נפוצה שמאוד קל יהיה לפתור באמצעות קצת יותר "איזונים ובלמים" ותהליכי בדיקה קפדניים יותר . כמובן שיש מקרים בהם משחקים בנויים בצורה כל כך גרועה עד כדי כך שאיזון מחדש שלהם ידרוש לפרק את הכול ולהרכיב שוב מחדש, אבל אלו בהחלט לא המקרים שאני מתכוון אליהם.

אם במקרה אתם קוראים את הפוסט הזה ובמיוחד אם יש לכם נגיעה כלשהי לפיתוח של משחק שהזדהב (עבר לשלב הייצור או ההפצה הסופיים), אשמח לשמוע את נקודת המבט של הצד השני.

תגובה אחת בנושא “דברים שרואים מכאן לא רואים משם”

  1. ובכן, בתור מעצב ומפתח משחקים בחברת omekInteractive, אני בהחלט משתדל לערוך מחקר מקדים ותוך כדי הפיתוח על משחקים דומים ומקבילים בזאנר בו אני עובד.
    אבל בהחלט יכול להיות מצב שבו אני אפספס או מפספס ביקורות שמשחקים שכנים קיבלו או יקבלו בעתיד, בגלל עומס וכמות המידע. אתה יודע, בכל זאת אנחנו X אנשים שעובדים על המשחק (ולרוב המצב הוא שמדובר באחד או שניים בארץ הקטנה שלנו). לכן בדרך כלל אין למפתחי משחקים את הזמן לעבור על כזו כמות מידע.
    הגעתי אל הפוסט שלך ממש במקרה… אני עושה לי איזה כמה דקות שיטוט בסוף כל שבוע ובמקרה הגעת אתה…
    אבל בהחלט למדתי לקח ואשתדל גם למצוא זמן לקרוא ביקורות.
    תודה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.