גוגל גיימס ? ניסיון לעשות קצת סדר

כבר כמה חודשים שהרשת מוצפת בשמועות והשערות לגבי כניסתה של גוגל לתחום המשחקים החברתיים במסגרת ניסיונותיה להקים (אולי) רשת מתחרה לפייסבוק בשם גוגל מי. הבאזז עצמו התחיל בשבועות האחרונים, אבל מי שמכיר היטב את הסצינה,  שם לב שכבר באפריל גוגל מינתה את Mark DeLoura כיועץ משפטי לתחום. לפי הרזומה של מארק, הוא עבד בעבר ביובי סופט, נינטנדו וחברות נוספות בעלות פרופיל גבוה.

בשלב זה לא היה ממש ברור מהן התוכניות של ענקית החיפוש, אך באותו החודש היא רכשה חברה ישראלית בשם LabPixies, ידיעה שכמובן זכתה ללא מעט תהודה ורעש בעיתונות הישראלית. בהצהרה הרשמית גוגל אמנם הכריזה שמרבית הפיתוחים של החברה יתמקדו בו'יגטים לigoogle , אך זוהי אינה סתירה מכיוון ששרות igoogle  כולל גם כמה משחקים בסיסים ובראשם הלהיט הידוע flood it של LabPixies  עצמה. מעבר לכך , החברה פיתחה משחקים גם לאייפון ולפייסבוק.

נעבור כמה חודשים קדימה, ליולי. חודש בו ביצעה גוגל השקעה של בין 100 ל200 מיליון דולר במניות חברת זינגה, החברה הגדולה ביותר למשחקים חברתיים בפייסבוק ורשתות חברתיות נוספות.  מהלך זה כבר היה בגדר הצהרת כוונות שקשה מאוד להתעלם ממנו. במקרה או שלא במקרה, זמן מה לאחר מכן הכריזה זינגה כי היא מפסיקה לפעול באתר המשחקים של מיקרוסופט, MSN Games.

לבסוף, ממש החודש ביצעה גוגל רכישה מלאה של סלייד בסכום דומה למדי שזה שהשקיע בזינגה (כולל בונוסים לעובדים) . סלייד היא אחת מהמפתחות הגדולות בפייסבוק עם להיטים מתחום החיות הוירטואליות ("טמג'וצי") ואפליקציות נוספות. מן הסתם, גם לסלייד יש ניסיון בפלטפורמות חברתיות נוספות כמו Myspace ו – bebo.

בשלב זה, ולפני שאעבור לפרשנות, רצוי אולי להסביר כי תחום פיתוח המשחקים הוא בראש ובראשונה תחום יצירתי מאוד. שום אלגוריתם או מכונה ממוחשבת לא יכולה להמציא בסיס ראשוני למשחק , סכמת עיצוב או אפילו פלטפורמה משותפת (עליה רצים כל המשחקים בסופו של דבר) יש מאין. העקרונות הללו הם לא מספריים ובדרך כלל אי אפשר לכמת אותם לשפה מתמטית.

במילים אחרות, גם כוח חישוב עצום ואלגוריתם מתוחכם מאוד לא יכולים להמציא משחקים בצורה אוטומטית. עם זאת, לאחר שהרעיון הבסיסי למשחק עובד, יש יתרון גדול מאוד ליכולת לבצע חישובים מורכבים, במיוחד בכל מה שקשור למערכות שמתגמלות את השחקנים או קובעות כיצד הם יתקדמו בתוך המשחק (עוד אגיע לזה בהמשך). אפילו אם החישובים עצמם אינם כה מסובכים, הרי שעדיין יש צורך בשרתים חזקים מאוד אשר יכולים להתקשר מול מאות אלפי שחקנים בו זמנית (בניגוד למשחקי פלאש רגילים, משחקים ברשתות חברתיות דורשים חיבור מתמיד מול השחקנים). למעשה, פייסבוק בעצמה החמירה לאחרונה את התנאים למפתחים על מנת ששרתי המשחקים לא יתקעו או יסבלו מעומס יתר.

עכשיו הגענו סוף סוף לשאלה הגדולה – מה גוגל בדיוק רוצה לעשות עם עגלת הקניות הענקית הזו? התשובה היא לדעתי פשוטה הרבה יותר מפיתוח רשת חברתית מתחרה (למרות שאין לזלזל בכך) : בראש ובראשונה, גוגל רוצה להיכנס לתחום הסחורות הוירטואליות. למי שלא מכיר עדיין את המושג, אסביר בקצרה כי סחורה וירטואלית היא כל אובייקט לא מוחשי אשר ניתן להפעיל על אפליקציה ממוחשבת על מנת להשפיע עליה בצורה מסוימת (בדרך כלל לטובה). במקרה שלנו משחקים. לדוגמה, אם חסרים לי בפארמוויל מטבעות על מנת לקנות עוד פרה, אני יכול לרכוש מטבעות וירטואלים אשר תקפים אך ורק בתוך המשחק עצמו או משחקים אחרים התומכים באותו המטבע.

בעוד באנרים ומודעות טקסט (תחום השליטה הנוכחי של גוגל) מאבדים לאט לאט את האפקטיביות שלהם, סחורות וירטואליות נעשות יותר ויותר פופולאריות. יתרון חשוב נוסף – בניגוד למשחקי הימורים וירטואלים על כסף אמיתי, סחורות וירטואליות לא חוזרות אל השחקן. אם אני קונה בפוקר של זינגה צ'יפים ומרוויח כסף וירטואלי, אני לא יכול לקבל אותו בחזרה אל תוך העולם האמיתי. כלומר, לא רק שקשה מאוד להפסיד מסחורות וירטואליות, הן גם בדרך כלל נטולות כל סיכון . אף אחד לא מנסה לחסום את זינגה בגלל שהיא מפעילה משחק פוקר חוצה יבשות שמיליוני אנשים בעולם מכורים אליו…  יותר מזה, בעולם הסחורות הוירטואליות זה ממש לא משנה אם אני משחק במשחק המבוסס על מזל או ניסיון, הכול עובר (אלא אם כן מישהו יחליט לחוקק חוקים חדשים…).

לאחר שהבהרתי את הנקודה הזו, אגיע לשאלת הסיכום האם זה יצליח ? על הנייר יש לגוגל את כל התנאים הדרושים : צוות מוכשר מאוד של אנשים הן ברמה הטכנית והן ברמה הרעיונית ובעיקר פלטפורמה עם שטח פרסום נרחב. הרשו לי לנחש שאחת מהסיבות לפופולאריות של כרום היא שכל משתמשי אינטרנט אקספלורר ראו לפחות פעם אחת את הקישור להורדה שלו בתוך דף הבית של מנוע החיפוש…

מן הצד השני אין ספק שאפילו אם פיתוח רשת חברתית מתחרה לפייסבוק היא לא בגדר חובה, קשה מאוד לייצר משחקים חברתיים במקום בו אין אפשרויות מתקדמות ליצירת קשר בין משתמשים גם מחוץ למשחק ! המקרה של הרשת החברתית באזז כבר הוכיח שיש לגוגל לא מעט קשיים בתחום הזה והיא עוד צריכה ללמוד איך לעשות את זה נכון מבלי לפגוע בפרטיות המשתמשים.

מצד שלישי, יתכן כי מערכת ההפעלה כרום אשר תצא בחודשים הקרובים תהיה מעין מגרש משחקים בו תוכל לערוך גוגל אינספור ניסויים. גם אם זה לא יקרה כל כך מהר, ההכרזה על חנות אפליקציות ייעודית פשוט נשמעת כמו הזדמנות יותר טובה כדי לפספס אותה . ידוע שבחנות יהיו משחקי אונליין ולכן זה נראה כרגע כמו הפתרון הכי בטוח וריאלי אשר מאפשר למעשה לשכשך את הרגליים במים מבלי לטבוע.

לסיכום, חשוב לי להבהיר שכרגע מדובר בעיקר בספקולציות, אצל גוגל לעולם אי אפשר לדעת:  יכול להיות שמדובר בסיפור גדול מאוד שעוד יהפוך להצלחה (או לפחות נשמע עליו במשך כמה חודשים טובים). אבל גם יכול להיות שמדובר בסך הכול בצעדי מנע שנועדו פשוט להקשות על פייסבוק , האיום הגדול ביותר על גוגל כרגע.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.